Outsourcad IT-support: 5 stora fördelar för småföretag

4 min läsning

Den moderna tekniken utvecklas otroligt snabbt. Det är ett fantastiskt hjälpmedel för att få mer gjort enklare, snabbare och billigare. Men det är utmanande och tidskrävande att hänga med i den snabba utvecklingen.

Och i takt med att ditt företag växer kommer också IT-behoven att förändras.

Vissa uppgifter bör eller vill du inte ha internt och är därför lämpade att outsourca.

IT-support är en sån uppgift.

Genom att outsourca din IT-support och låta en kvalificerad IT-leverantör ta hand om teknikansvaret kan du se minskade kostnader, ökad effektivitet och mycket mer.

Här är några fördelar, bland många, varför småföretag bör outsourca supporten till en IT-leverantör.


1. Sänkta IT-kostnader

Sänka kostnader och öka produktivitet, ett av de största målen för varje företag.

Någonstans sammanfattar det också på ett enkelt sätt vad vi egentligen vill få ut av tekniken.

Men teknik som strular är kostsam och får den motsatta effekten.

Enligt en undersökning, kallad Tjänstemännens IT-miljö, som fackförbundet Unionen genomför årligen, orsakar IT-strul i genomsnitt 47 minuter förlorad arbetstid varje dag.

Det är vad resultatet från den senaste undersökningen visar.

Alltså försvinner mer än 10% av en normal arbetsdag på grund av IT-strul. Otroligt.

Genom att outsourca IT-supporten får ditt företag omedelbar tillgång till specialister som inte bara kan hjälpa dig att sänka direkta kostnader, men också upprätthålla produktiviteten och säkerställa att du får ut mer av tekniken du använder.

2. Ett nummer till all IT-support

Att jonglera mellan olika leverantörer är komplicerat och tidsödande.

Genom outsourcad IT-support får du en huvudkontakt – en ”single point of contact”, ett enda nummer du behöver ringa för att få hjälp att lösa och eskalera problem mot tredje part.

Detta är verkligen något kunder hos oss uppskattar.

De vet att de har en betrodd partner som agerar å deras vägnar och därför slipper de agera som samordnare mellan olika leverantörer.

Istället kan de fokusera och spendera tid på vad de gör bäst.


3. Proaktiv IT-support och strategisk IT-drift

En bra IT-leverantör vet att proaktiv IT-support leder till att man överträffar kundförväntningar, stärker relationer och får nöjda kunder som rekommenderar en till andra.

Strategisk IT-drift innebär att din IT-leverantör tänker långsiktigt och kontinuerligt genomför åtgärder för att du ska få en problemfri drift.

Egentligen är det enkelt, det bygger på modellen att jobba förebyggande.

På Squad använder vi verktyg som hjälper till att hålla våra kunders IT-miljö uppdaterade och med hjälp av automatiska larm kan vi upptäcka problem tidigt, lösa och förhindra att de uppstår igen.

Ett strategiskt och proaktivt förhållningssätt kommer med ömsesidiga fördelar.

För ditt företag innebär det att du får en hälsosam IT-miljö som spinner på utan problem, för oss som IT-leverantör slipper vi leta efter nålen i höstacken och kan jobba mer effektivt.


4. Bättre IT-säkerhet och riskhantering

Inget företag är befriat från de ständiga cyberattacker vi läser om och alla måste förhålla sig till strikta myndighetskrav.

Men det är få företag som gör de investeringar som krävs för att hålla sig uppdaterade kring de senaste IT-säkerhetshoten och cyberbrotten.

Undantaget är exempelvis finansiella institutioner som banker och liknande företag.

Medan de är effektiva och har specialister med färdigheter som kan motverka de flesta säkerhetshoten, är det något de flesta andra företag saknar. Det är helt enkelt inte en del av kärnverksamheten för de flesta företag.

En bra IT-leverantör tar säkerheten på största allvar och håller sig uppdaterad för att både ge dig värdefulla råd och se till att ditt företag är bättre skyddat.

Någon som jobbar med såna här frågor dagligen är medveten om hur man på bästa sätt optimerar en IT-miljö för att funka så tryggt och säkert som möjligt.


5. Få ut mer av dina molntjänster

Vilken typ av verksamhet har tillgång till oändlig datorkraft, datacenters över hela världen och en säkerhetsnivå som knappt myndigheter kan matcha?

Potentiellt alla typer av företag.

Idag har företag oavsett storlek tillgång till tekniska möjligheter som en gång endast var tillgängligt för större företag med stora budgetar.

Molnet kan användas till många olika ändamål, från det enklaste som säker lagring till avancerade dataanalyser till artificiell intelligens och mycket mer.

Inte så konstigt då att Gartner uppskattar att den globala marknaden för molntjänster kommer att generera över 411 miljarder år 2020. Det intressanta i Gartners prognos är egentligen inte miljardbeloppet, utan den procentuella ökningen som molntjänsterna IaaS, PaaS och SaaS står för.

Under de senaste åren har molntjänster förvandlat företag på ett sätt som vi aldrig kunde ha föreställt oss. Det har skapat ofantligt många möjligheter för alla verksamheter.

Men att flytta till molnet kan vara en komplex och utmanande process.

För nystartade företag är processen med att införa molntjänster relativt enkelt eftersom de inte hålls tillbaka av gammalt arv. Det är mer utmanande för etablerade företag.

Naturligtvis kan IT-specialister säkerställa att du får en smidig övergång vid en migrering.

Om du överväger molntjänster är det ett bra tillfälle att konsultera en IT-leverantör för att få hjälp med att flytta din IT från marken till molnet.

Men att ta sig till molnet är inte slutresultatet. Det är en början.

Så om du redan använder en molntjänst som exempelvis Microsoft 365, ta kontakt med en IT-leverantör för att upptäcka fler möjligheter.

De färdigheter som krävs för att driva en lokal IT-miljö skiljer sig mot hur man administrerar molntjänster som Office 365 och Microsoft Azure.

En av utmaningarna med att ta hand om IT internt, speciellt om du inte jobbar med det dagligen, är att försöka hänga med den snabba utvecklingen som sker med det stora utbudet av tjänster.

En extern IT-avdelning kan se till att rätt saker görs på rätt sätt i rätt ordning för att få bästa möjliga resultat.


Sammanfattning

Outsourcad IT-support handlar om så mycket mer än att bara ha ett nummer att ringa till när problem uppstår.

Idealt ska din IT-leverantör funka som en partner och göra mer än att bara ”ta hand” om din IT-miljö.

Det inkluderar bland annat att din IT-leverantör tar sig tiden att förstå ditt företag på djupet för att hjälpa dig långsiktigt i både tillväxt och stabilitet.

Att de jobbar förebyggande för att säkerställa att din IT-miljö fungerar problemfritt och säkert.

Squad är en sån IT-partner.

För att prata om hur ditt företag kan nyttja fördelarna med outsourcad IT-support, ta kontakt och prata med en av våra specialister.

IT-tjänster för företag

Rulla till toppen