VD i en digital värld och på agendan – digital transformation

4 min läsning

Det är mer än ett buzzword. Digital transformation är här. Igår. Och numera på din agenda som VD. Det kanske mest igenkännbara är hur du tittar på film, lyssnar på musik och bokar ditt semesterboende.

Jag antar att dina svar innehåller namn som Netflix, Spotify och Airbnb.

Bara för så lite som tio år sen hade du inte tillgång till dessa tjänster.

Den digitala tekniken påverkar inte bara företag – det påverkar även jobbet som VD. Medan det är lätt att hålla sig informerad, är det svårt att besluta sig för vad som är vettigt.

Utmaningen är förstås att veta vad du ska prioritera.

Utan prioriteringar slutar det med att du fortsätter konsumera information (som finns i överflöd) och det slutar med att du har ännu fler frågor.

Resultatet blir att du känner dig förvirrad, när du egentligen vill ha svar.

I mer än 20 år har jag som VD haft gott om tid att tänka på vad som krävs för att vara en ”bra” VD.

Och jag skriver till dig inte som en teoretiker, men som en person med praktiska erfarenheter.

Någon som gjort nästan alla möjliga misstag, men klarat sig vidare till löneutbetalningen och hittat idéer som fungerar för att ta klara mig till nästa löneutbetalning.

Igen och igen.

Inledningsvis vill jag säga att den här artikeln inte är en strategi för att lyckas.

Syftet är att uppmärksamma det som är viktigt oavsett hur digital världen är och inspirera dig för att ta nästa steg.


Vad du säger är mer än bara ord

Anta inte att alla i företaget vet vad som försiggår i ditt huvud. Det gör de inte.

Du måste kommunicera företagets vision, mission, strategi och kultur så att alla anställda hänger med, och inte bara ledningen. Ta dig tiden att formulera dessa saker så att det blir konkret för alla.

Steve Jobs gjorde det bra.

Han pratade, klickade med den blåa fjärren i handen och förändrade världen.

steve-jobs-keynote

Som VD måste du vara en bra tänkare, duktig kommunikatör och effektiv ledare. Du måste få folk att tro att allt är möjligt, eftersom det är.

Och säg inte åt kollegor hur de ska göra något.

Det är upp till dem inom ramarna av dina kvalitetskrav. Fråga istället hur de kan hitta bättre sätt som går i linje med missionen och hur det kan hjälpa att nå visionen.

Bra ledare visar vad de förväntar sig av andra och litar sen på att de lever upp till förväntningarna.

Bra kommunikation är vad du säger och hur du säger det. Ibland kan du hitta dina anställda i en situation där de blir orättvist behandlade av en kund.

Att stötta dina anställda betyder inte att du accepterar dålig kundservice. Du ska se till att alla är kundfokuserade och få alla att förstå att det är så löner betalas ut.

Du kan inte tolerera en enda diskriminerande kommentar om kunder.

Sånt eskalerar snabbt.

Men bra ledare står alltid upp för sina anställda och det bygger förtroende.


Tänk annorlunda och låt andra göra det samma

Verkställande direktör – du behöver rekrytera, inspirera och driva fram talanger till en nivå som överstiger förväntningarna hos individen.

Hur kan du få alla att förstå företagets tillväxtpotential eller brist på det?

Det är viktigt att ha ett långsiktigt mål, men du behöver också ha ett kvartalsmål, månadsmål, veckomål och ett dagligt mål.

Poängen är att du måste få alla att bidra till de små stegen för att komma till de stora. Visa en plan för hur man kommer dit och alla kommer känna att det går att uppnå.

jeff-bezos-quote-3-big-ideas

Ett bra exempel är Jeffs Bezos, VD för Amazon.

Han vill att anställda ska tänka som ägare. Han vill ha innovativa och begåvade människor som bryr sig om att företaget ska bli bättre.

1997 skrev han i ett aktieägarbrev:

We know our success will be largely affected by our ability to attract and retain a motivated employee base, each of whom must think like, and therefore must actually be, an owner.

Så han gjorde dem till ägare.

När du anställer, fokusera på personen mer än deras CV. Vad motiverar dem? Hur hanterar de motgångar? Vad värderar de? Och så vidare… färdigheter kan du lära ut, personligheter kan inte ändras.

Det är bäst att du är aktivt involverad i rekryteringsprocessen oavsett roll. Givetvis kan det här ta mycket tid om du är ett större företag, men om du inte säljer in visionen för nyanställda, vem ska göra det då?

Talanger tar inte ett nytt jobb för att det erbjuds frukost på fredagar.

De vill jobba på ett företag med en tydlig vision och som har utvecklingspotential där de kan ha en inverkan. Ditt jobb är att sälja in det.


Balansen mellan förändring och stabilitet

Vi vet att vi får en konkurrensfördel när vi prioriterar innovation, och i det flesta fall betyder det någon form av teknologi.

Är du inte ett tekniskt geni?

Att vara VD i en digital värld är inte en fråga om att vara tekniskt skicklig.

Det behöver du inte vara. Att vara VD i en digital värld handlar snarare om att ha förståelse för hur modern teknik kan hjälpa ditt företag.

Visserligen behöver du använda IT-tjänster till din fördel så att alla på företaget kan jobba smartare.

Men först och främst handlar det om att skapa en flexibel organisation som kan upptäcka vilka typer av förändringar som är nödvändiga.

Jag ser oftast två saker som håller tillbaka en VD för att ta beslut att genomföra en förändring:

  1. De vill se till att de har all information innan de fattar beslut
  2. De vill ha en perfekt plan som är genomtänkt innan man påbörjar något nytt

Faktum är att du aldrig kommer att ha 100% av informationen och det finns inte något som heter perfekt.

Men du kan fortfarande göra trygga satsningar även när du inte har all djupgående fakta.

Det här är en av dem.

Processorkraften i dagens smartphones är flera tusen gånger mer än datorerna som landande en man på månen.

Och de är knappt äldre än 10 år.

Under den korta perioden har smartphones blivit tätt sammanflätade med våra liv på många olika sätt.

På semestern kan vi läsa mejl, se vad vänner gör hemma, sätta på larmet i hemmet, göra några förändringar i vår aktieportfölj och köpa nya prylar.

Medan vi är borta kanske vi till och med bokar nästa resa.

Sen kommer vi tillbaka till jobbet.

Och det är tydligt att det saknas omtanke för de digitala möjligheterna. Det är helt enkelt mindre komplett.

Därför är första steget att inte låta dig begränsas av det du inte vet.

Gör det enkelt för dig själv.

Ta hjälp med att ifrågasätta status quo.

Ta kontakt, prata med en specialist som kan svara på frågan: Hur funkar det här och hur kan det hjälpa mitt företag att bli bättre?

Ett enkelt, tryggt första steg.

Jag vet att hitta balansen mellan förändring och stabilitet är en utmaning.

Men tekniken måste följa företagets utveckling.

Det är nästan förvånande hur modern teknik fortsätter att sjunka i pris, samtidigt som funktioner blir bättre och fler.

Och det har gjort digitaliseringen tillgänglig för även de allra minsta företagen.


Sammanfattning

Att lyckas som VD handlar fundamentalt om att kommunicera effektivt, behålla befintliga talanger och rekrytera nya. Och modern teknik kan hjälpa.

Det är inte en lyx. Kostnaden fortsätter att minska till följd av den ökande konkurrensen och gör det tillgängligt för alla.

Givetvis finns det fler saker som krävs för att lyckas än mina tre tips. Som att du alltid måste se till att det finns tillräckligt med pengar i banken, men det vet jag att du har koll på. Annars skulle du inte läsa det här.

Du kanske undrar vad vi kan göra för dig?

Vårt uppdrag är att leverera IT-tjänster som är enkla att använda, samtidigt som vi bistår med rådgivning kring digitala tjänster vi själva inte säljer.

I lite mer än två decennier har vårt mångsidiga team hunnit med att göra mycket.

Kontakta mig så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig.

Rulla till toppen