2 min läsning
Små- och medelstora företag dominerar i Sverige. Över 99% av företag i Sverige är småföretag (0–49 anställda) och svarar för 45% av alla anställningar.
Medelstora företag (50–249 anställda) anställer idag ungefär 20% av all arbetskraft i Sverige.
Det är imponerande siffror som visar på att det inte är jätten runt hörnet som driver utvecklingen. Det är du. Och din vilja till att växa.
Som bekant finns det flera utmaningar för småföretag. Vi ska prata om tre stora utmaningar – men lika stora möjligheter.
Nya kundförväntningar
Oberoende av vilken typ av produkt du säljer, eller vilken industri du är verksam i, så står och faller ditt företag mestadels med dina säljframgångar.
Du ska hinna prata i telefon och vara ute på möten för att kunna stänga affärer, samtidigt som du ska hinna med att skicka fakturor och hålla personalmöten.
Låter det bekant?
Kundklimatet har förändrats. Kunder har alltid förväntat sig en hög nivå av service, men idag förväntas de få den allt snabbare. Och överallt. Inte bara via telefon och mejl.
Det är en stor press för småföretag, där en extra affär i månaden är skillnaden mellan tillväxt eller behöva dra i handbromsen.
Långvariga och gynnsamma affärer kommer ur goda relationer som sköts på ett skickligt sätt.
Idag rankas ett pålitligt och modernt IT-system som ett viktigt verktyg för att få mer tid, sänka kostnader och samarbeta på nya sätt.
Allt för att du ska kunna utveckla dina värdefulla kundrelationer.
Molntjänster skyndar utveckling
Det har inte undgått någon att teknik är en grundpelare för ett fungerande och lönsamt företag, men för ett stort antal företagare upplevs IT fortfarande som något krångligt och avlägset.
Många företag som vi kommer i kontakt med anger tidsbrist som deras huvudanledning till att de inte prioriterat sina IT-frågor. Vi får ofta höra att det är enklare att hålla liv i det man har, än att genomföra en förändring.
Vi förstår, vi är också ett företag med mindre än 49 anställda.
Men när du får hjälp av någon som både tar hand om tänkandet och genomförandet kan du koppla av och fortsätta fokusera på din kärnverksamhet.
En majoritet av företagsledare känner idag att den största andelen av deras tid går åt till att släcka bränder, möta korta deadlines och sköta den dagliga markservicen.
Månatliga utgifter vägs noggrant mot intäkter, och snäva marginaler är ofta ett faktum. För att tillväxt och ambition ska gå hand i hand, behövs tid till strategi, översikt och planering.
Du måste våga prova, misslyckas och försöka igen för att utveckla din affärsstrategi.
Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen underlättar för att kunna upptäcka misstag i tid, rätta till dem och omvandla till affärer.
Ett välfungerande och modernt IT-system underlättar för smidiga samarbeten, minskar dubbelarbete och sänker därmed kostnader, som ett resultat får du mer tid.
IT-problem kostar företag 44,1 miljarder SEK
47 minuter om dagen.
Så mycket arbetstid försvinner i genomsnitt varje dag på grund av IT-strul på jobbet. Det är siffror från rapporten, Tjänstemännens IT-miljö 2017, från fackförbundet Unionen.
IT-problem och datorstrul bromsar utvecklingen. Enligt rapporten motsvarar den förlorade arbetstiden ungefär 44,1 miljarder kronor.
Det är ironiskt att IT-system, som införs för att kunna göra jobbet mer effektivt, ibland i stället skapar problem. Det är frustrerande och gör att du inte kan utföra ditt jobb så effektivt som du vet att du har förmågan att kunna göra.
Trots den gedigna kompetensen och det starka drivet hos företagare, är det ibland svårt att hitta tillgängliga, effektiva och framförallt pålitliga IT-lösningar.
Igenkänningsfaktorn är hög när det kommer till datorstrul. Man slår försiktigt på Enterknappen, trycker på mellanslagstangenten, tvångsomstartar datorn och tar ett djupt andetag.
Förutom frustrationen så skapar datorstrul en känsla av otrygghet och ineffektivitet. Det blir ett arbetsmiljöproblem. Personalen blir missnöjd och produktiviteten går ner.
Det är alltså hög tid för småföretag att ta dator – och IT utmaningen på allvar.
Sammanfattning
Små- och medelstora företag anställer idag en majoritet av den tillgängliga arbetskraften i Sverige.
Trots krävande kunder, IT-problem och tidsbrist är utvecklingspotentialen enorm och ökar stadigt. För att behålla din långsiktiga konkurrenskraft behöver du ständigt utvecklas och förnyas.
Idag kan informationsöverföring effektiviseras, möten kan ta plats i en virtuell värld och dokument kan finnas tillgängliga vart som helst – när som helst.
Förändring är konstant, och att kunna omsätta ny information till kunskap och handling är avgörande.
Ett pålitligt IT-system är en affärsnytta – idag mer än någonsin.